Blog


Wat houdt BPM in?

Betalen voor de aanschaf van een privéauto of motor

De aanschafprijs van een nieuwe personenauto of motorfiets bestaat voor een deel uit BPM: de Belasting van Personenauto’s en Motorfietsen. Sinds 1 januari 2013 berekent het Rijk de BPM voor personenauto’s volledig op basis van de CO2-uitstoot. Omdat voor bestelauto’s, motoren en kampeerauto’s geen goede CO2-gegevens beschikbaar zijn, wordt voor deze categorieën de BPM als vanouds berekend op basis van de catalogusprijs en de brandstofsoort. Bedrijven zoals XRAY kunnen helpen bij het aanschaffen van een auto.

Opbouw BPM-tariefstelsel

Het tariefstelsel begint met een starttarief. Daarna wordt binnen bepaalde bandbreedtes, de zogenaamde schijven, voor elke gram CO2-uitstoot een tarief in rekening gebracht. Voor elke opvolgende schijf geldt een hoger tarief. Voor elke gram CO2-uitstoot boven een bepaalde grenswaarde wordt een bedrag in rekening gebracht. In 2019 is deze grenswaarde 61 g/km en het tarief per gram CO2 erboven € 88,43.

Binnen het tariefstelsel wordt verder onderscheid gemaakt tussen conventionele auto’s en semi-elektrische modellen (de zogenaamde PHEV’s). Voor 2019 geldt:

Specifiek voor conventionele auto:

starttarief bedraagt € 360,-

er zijn vijf tariefschijven met de CO2-grenswaarden: eerste schijf 1-71 g, tweede schijf 72-95 g, derde schijf 96-139 g, vierde schijf 140-156 g en de vijfde schijf alles boven de 156 g/km CO2 en de tarieven per gram CO2-uitstoot begint met € 2 per gram bij schijf één, € 60 bij schijf twee, € 131 bij schijf drie, € 215 bij schijf vier en € 429 per gram CO2-uitstoot bij schijf vijf. Specifiek voor semi-elektrisch auto, PHEV: Geen starttarief drie tariefschijven in plaats van vijf waarbij de CO2-grenswaarden een stuk lager zijn dan bij conventioneel, eerste schijf 1-30 g, tweede schijf 31-50 g en derde schijf alles boven de 50 g/km CO2

en de tarieven per gram CO2 een stuk hoger, beginnend met € 27 per gram uitstoot bij schijf één, € 113 bij schijf twee en € 271 bij schijf drie. Wil je je BPM berekenen gebruik dan een BPM calculator.


Importeren van een auto uit Duitsland

Een luxe auto importeren uit Duitsland is niet voor niets razend populair. Duitse auto’s zijn vaak uitgerust met veel opties. Je kunt er dus voor een relatief lage prijs een luxe auto aanschaffen.

Bij het importeren van een auto uit Duitsland moet je rekening houden met de volgende kosten:

  • Een niet verplichte aankoopkeuring kost maximaal 300 euro.
  • Laat je de auto per oplegger transporteren naar Nederland? Dan betaal je circa 85 eurocent per kilometer. Je kunt de auto ook van een tijdelijk Nederlands kenteken voorzien en zelf naar Nederland rijden. De kosten zijn dan 279 euro.
  • Je moet aangifte BPM doen bij de belastingdienst. Voor het berekenen van de BPM bestaan verschillende berekeningsmethodes.
  • De auto moet gekeurd worden door de RWD. De kosten bedragen circa 194 euro.
  • Na de RWD keuring krijgt de auto een Nederlands kenteken. De kosten voor een kentekenplaat zijn maximaal 50 euro.