In 2026 verandert de wegenbelasting in Nederland aanzienlijk. Elektrische auto’s gaan meer betalen en de provinciale opcenten stijgen voor nagenoeg alle provincies. Dit zorgt voor een belangrijke verschuiving in het motorrijtuigenbelasting systeem.
Wegenbelasting 2026
Vanaf 1 januari 2026 ondergaat het wegenbelasting stelsel in Nederland een reeks van ingrijpenede veranderingen. Deze aanpassingen raken zowel bezitters van elektrische voertuigen (Ev’s) als traditionele benzine en dieselrijders. De overheid wil hiermee het belastingstelsel moderniseren en eerlijker maken, nu het wagenpark steeds verder elektrificeert.
Einde van het kwarttarief voor elektrische auto’s
Tot nu toe geldt voor volledig elektrische auto’s een aantrekkelijk belastingvoordeel, het zogenoemde kwarttarief. Dit betekende dat EV- bezitters slechts 25% van het reguliere MRB tarief betaalde. Vanaf 2026 komt daar verandering in. De overheid schaft het kwarttarief af en vervangt het door een verlaagd tarief van 70% of 75% van het reguliere bedrag. De exacte hoogte wordt in december 2025 definitief vastgesteld door de Eerste en Tweede kamer.
Deze maatregel is bedoeld om het belastingstelsel eerlijker te maken. Elektrische auto’s zijn inmiddels geen uitzondering meer en het aandeel op de Nederlandse wegen groeit snel. Door de elektrische rijder geleidelijk meer te laten bijdragen aan de kosten van de infrastructuur, wil de overheid de belastingdruk beter verdelen.
Plug-in hybride’s en waterstofauto’s
Ook voor de plug-in hybrides (PHEV’s) en waterstofauto’s worden er veranderingen doorgevoerd. Voor PHEV’s vervalt in veel gevalle de MRB korting, afhankelijk van het gewicht en de uitstoot van het voertuig. Waterstof auto’s vallen onder de zelfde regeling als EV’s en gaan dus ook 70 – 75% van het normale tarief betalen.
Provinciale opcenten stijgen
Naast de landelijke veranderingen passen ook de provincies hun tarieven aan. Elke provincie in Nederland mag een percentage bovenop het landelijke MRB-tarief heffen. Dit wordt ook wel de provinciale opcenten genoemd. In 2026 verhogen vrijwel alle provincies dit percentage, wat betekent dat autobezitters in sommige regio’s fors meer gaan betalen.
Vooral in provincies met ambitieuze klimaatdoelen of grote infrastructuurprojecten stijgt de belasting het meest. Denk hierbij aan de provincies Noord-Holland, Utrecht en Zuid-Holland, waar de druk op het wegennet groot is. In Drenthe en zeeland blijven de stijgingen relatief beperkt.
Waarom deze veranderingen?
Het huidige MRB stelsel is een van de oudste van Europa en sluit niet meer aan bij de moderne mobiliteit. De overheid wil het systeem hervormen om de volgende punten aan te pakken:
- De kosten eerlijker te verdelen tussen verschillende voertuigtypes
- De belasting inkomsten stabiel te houden nu EV’s populairder worden
- Vooruit te lopen op toekomstige invoering van rekeningrijden of kilometerheffing
Hoewel rekeningrijden nog niet is ingevoerd, worden de eerste stappen gezet richting een belasting op gebruik in plaats van bezit. De MRB aanpassingen van 2026 zijn een tussen stap in die richting.
Wat betekent dit voor jou als autobezitter?
Als je een elektrische auto bezit, zul je vanaf 2026 meer gaan betalen. Hoeveel precies hangt af van het gewicht van je voertuig, de provincie waarin je woont en het uiteindelijke percentage waar voor gekozen wordt. Voor benzine en dieselrijders stijgt de belasting vooral door de provinciale opcenten.
De verwachting is dat de belastingdienst in november 2025 een brief stuurt met het voor jouw geldende nieuwe tarief.