BETALEN VOOR DE AANSCHAF VAN EEN PRIVÉAUTO OF MOTOR
De aanschafprijs van een nieuwe personenauto of motorfiets bestaat voor een deel uit BPM: de Belasting van Personenauto’s en Motorfietsen. Sinds 1 januari 2013 berekent het Rijk de BPM voor personenauto’s volledig op basis van de CO2-uitstoot. Omdat voor bestelauto’s, motoren en kampeerauto’s geen goede CO2-gegevens beschikbaar zijn, wordt voor deze categorieën de BPM als vanouds berekend op basis van de catalogusprijs en de brandstofsoort. Bedrijven zoals XRAY kunnen helpen bij het aanschaffen van een auto.
OPBOUW BPM-TARIEFSTELSEL
Het tariefstelsel begint met een starttarief. Daarna wordt binnen bepaalde bandbreedtes, de zogenaamde schijven, voor elke gram CO2-uitstoot een tarief in rekening gebracht. Voor elke opvolgende schijf geldt een hoger tarief. Voor elke gram CO2-uitstoot boven een bepaalde grenswaarde wordt een bedrag in rekening gebracht. In 2019 is deze grenswaarde 61 g/km en het tarief per gram CO2 erboven € 88,43.
Binnen het tariefstelsel wordt verder onderscheid gemaakt tussen conventionele auto’s en semi-elektrische modellen (de zogenaamde PHEV’s). Voor 2019 geldt:
SPECIFIEK VOOR CONVENTIONELE AUTO:
starttarief bedraagt € 360,-
er zijn vijf tariefschijven met de CO2-grenswaarden: eerste schijf 1-71 g, tweede schijf 72-95 g, derde schijf 96-139 g, vierde schijf 140-156 g en de vijfde schijf alles boven de 156 g/km CO2 en de tarieven per gram CO2-uitstoot begint met € 2 per gram bij schijf één, € 60 bij schijf twee, € 131 bij schijf drie, € 215 bij schijf vier en € 429 per gram CO2-uitstoot bij schijf vijf. Specifiek voor semi-elektrisch auto, PHEV: Geen starttarief drie tariefschijven in plaats van vijf waarbij de CO2-grenswaarden een stuk lager zijn dan bij conventioneel, eerste schijf 1-30 g, tweede schijf 31-50 g en derde schijf alles boven de 50 g/km CO2
en de tarieven per gram CO2 een stuk hoger, beginnend met € 27 per gram uitstoot bij schijf één, € 113 bij schijf twee en € 271 bij schijf drie. Wil je je BPM berekenen gebruik dan een BPM calculator.